Köpvillkor


Nedan kan du ta del av vad som gäller angående ditt köp hos Ölbryggning.se (Ölbryggning Sverige AB)

Svensk lag gäller för köp gjorda i webbutiken och eventuell tvist avgörs i första hand av Allmänna reklamationsnämnden och sedan i svensk domstol. Målet är alltid att du som handlar hos oss ska vara nöjd med ditt köp. 


Varor

 

Produkter och produktgarantier 
Alla produkter som säljs är avsedda för användning inom EU och ska följa svensk lagstiftning. Vi tillämpar konsumentköplagen och lämnar 6 månaders garanti på alla produkter. Lämnar tillverkaren en längre garanti om till exempel 12 månader, är det den längre garantitiden som gäller. Produktgarantin gäller inte vid olyckshändelse, onormal användning eller underlåtenhet att följa skötsel- och serviceanvisningar. 

 

Ångerrätt 
Enligt lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler har konsumenter i Sverige ångerrätt i 14 dagar. Det finns undantag från ångerrätten, se fullständig lista längre ner. Vid nyttjande av ångerrätten betalar konsumenten returfrakten, men det går bra att höra av sig till oss för att få en returfraktsedel.

 

Om varan i fråga är oanvänd och lämnas tillbaka i oförändrat skick betalas hela kostnaden för varan tillbaka till konsumenten. Är varan använd och har ett förändrat skick, avgör Ölbryggning Sverige AB värdet av produkten i förändrat skick hur mycket du som konsument ska få tillbaka av den totala kostnaden. Du har alltid rätt att öppna och kontrollera varan. 

För att nyttja sin ångerrätt har du som konsument 14 dagar, från det du mottagit varan, att kontakta Ölbryggning.se och därefter 7 dagar på dig att skicka tillbaka varan eller skicka ett bevis att varan är postad. 

 

Returer skickas till 
Ölbryggning Sverige AB 
Aspholmsvägen 4
702 27 Örebro

 

Kontakta oss på info@olbryggning.se eller ring tel 019-760 38 00 innan du skickar en retur. Bifoga gärna ditt ordernummer i din kontakt med oss för att vi snabbt ska kunna hjälpa dig. 

 

Skicka varan/varorna som företagspaket, och inte till Service Point eller på andra sätt där paketet måste hämtas ut på ett utlämningsställe. Varor som skickats med postförskott kommer inte tas emot.

 

Om varan/varorna skadas eller kommer bort på grund av att vårdslöshet, otillräckligt emballage eller förloras under transport till har vi ingen möjlighet att ersätta produkten. Vi tar inte ansvar för försvunna returpaket. 

 

Undantag från ångerrätten 

  • Humle
  • Malt och andra spannmål
  • Maltextrakt
  • Jäst
  • Jästnäring och andra tillsatser med utgångsdatum
  • Öppnade cider- och ölkit
  • Lösnummer tidningar
  • Digitalt innehåll (licensnycklar, CD, DVD) 
  • Beställningsvaror eller varor som tillverkats eller specialbeställts specifikt för enskild kund.
  • Om plomberingen brutits på teknisk utrustning.
  • Reaprodukter

 

Reklamationsrätt 
Konsumenten har inom 3 år från köpet rätt att reklamera en vara eller tjänst om varans eller tjänstens egenskaper avviker från det som avtalats eller som följer av lag. Inom de första 6 månaderna efter köp gäller produktgarantin, alternativt måste säljaren bevisa att felet inte är ursprungligt. När det har gått mer än 6 månader efter köpet faller det över på dig som konsument att bevisa att felet är ursprungligt. Varan ska reklameras omgående vid upptäckt av fel.

 

Transportskador 
Vi skickar allt gods i ordentligt emballage att transportskador inte ska uppstå, men om varan trots allt är transportskadad vid leverans skall detta omgående reklameras av konsumenten. Vid synlig skada ska detta noteras av fraktbolaget, se till att få skadan styrkt av chaufför eller ombud. Behöver varan returernas, se till att kontakta oss omgående. Ta alltid bilder på emballaget i några olika vinklar, samt på varan om denna också är skadad. 


Vid eventuell retur 
Kontakta oss omgående på info@olbryggning.se eller ring tel 019-760 38 00. Bifoga gärna ditt ordernummer i din kontakt med oss för att vi snabbt ska kunna hjälpa dig. 

 

Outlöst försändelse 
Om konsumenten inte hämtar ut försändelsen så att den outlöst går i retur till oss tillkommer en avgift på 200 kronor för att täcka våra extra kostnader för hanteringen. Vill konsumenten ha sina varor skickade igen tillkommer även en ny fraktavgift, motsvarande den fraktkostnad som konsumenten betalade för vid första sändningen. Vill konsumenten få pengarna tillbaka istället för att mottaga varorna så kommer vissa varor (se lista under Ångerrätt) samt fraktkostnader att exkluderas från det beloppet. 

 

Tvistlösning 
Vid eventuell tvist mellan konsument och säljare rekommenderar vi att man vänder sig till Allmänna reklamationsnämnden. Vi följer de allmänna rekommendationer som utfärdas av Konsumentverket och garanterar att vi vid eventuella tvister kommer att följa Allmänna reklamationsnämndens utslag. 

 

Återbetalning 
Återbetalning sker inom 14 dagar från att konsumenten häver köpet eller reklamerar varan förutsatt att vi tagit emot varan eller fått bevis på återsändande. Undantag gäller om vi inte mottagit varan eller bevis på återsändande, då gäller 14 dagar från och med att vi tar emot varan.

 

Betalning och pris
 

Betalningsmetoder 


Vi erbjuder dessa betalningsmetoder: 

Svea Ekonomi

Faktura
Betalningsalternativet faktura, som ger en snabb och smidig köpupplevelse. Fakturan skickas samtidig som varorna lämnar lagret. Du betalar först efter du fått hem din order.


Kortbetalning
Du kan betala direkt med Visa, Mastercard, Maestro, Diners Club eller Discover Card i svenska kronor och Euro. Enkelt och tryggt.


Delbetalning
Köper du för mer än 300 kronor kan man välja att dela upp sin betalning räntefritt i 3-12 månader! Vid större köp erbjuds även delbetalning i 24 månader.


Direktbanksbetalning
Med bankbetalning skickas du vidare till din internetbank där du kan betala direkt. Betalningen sker i samarbete med Trustly och erbjuder betalningsmöjligheter via både svenska och europeiska banker.


Swish
Betala ditt köp direkt med det populära betalsättet Swish. I mobilen öppnas Swish automatiskt och vid köp på annan enhet får du scanna en QR-kod.


Faktura till Företag 
Kreditprövning: Vid ansökan om betalning via företagsfaktura genomförs sedvanlig kreditprövning, vilket kan innebära att en kreditupplysning inhämtas.

Betalningsvillkor: Förfallodatum och övriga villkor för företagsfaktura framgår av fakturan. Vid fakturabetalning ska betalningen ha mottagits senast 30 dagar från fakturadatum. Vid dröjsmål med betalning tillkommer en påminnelseavgift om 60 kr samt dröjsmålsränta om 2% per månad från förfallodatum till dess full betalning sker.

Överlåtelse: Samtliga företagsfakturor kommer att överlåtas till Svea Bank AB, 556158-7634 (”Svea Bank”). Alla betalningar med anledning av fakturan ska erläggas till Svea Bank.

GDPR: Vid betalning via företagsfaktura kommer fakturan att överlåtas till Svea Bank AB och vi delar då företagskundens personuppgifter med Svea Bank. Svea Bank är personuppgiftsansvarig för de fordringar som vi har överlåtit till Svea Bank. För detaljerad information om Svea Banks behandling av personuppgifter, vänligen läs vidare i Sveas dataskyddsinformation som finns tillgänglig på https://www.svea.com/dataskydd eller kontakta Svea via post 169 81 Solna, telefon 08 – 514 931 13 eller swp@svea.com. Dataskyddsombud nås på privacy@svea.com.

 

Klarna

  • Klarna Checkout - Faktura med 14 dagars betaltid. Kräver att Klarna godkänner köpare och leveransadress. Klarna gör en kreditprövning innan köpet genomförs. Fakturan skickas med e-post till den adress du uppger vid beställningen.
  • Klarna Checkout - Konto. Du får en samlad månadsfaktura på alla köp du gjort med Klarna Konto. Kräver att Klarna godkänner köpare och leveransadress. Klarna gör en kreditprövning innan köpet genomförs. Ränta 19,90%, uppläggningsavgift 0,00 kr, aviavgift 29,00 kr.
  • Klarna Checkout - Kort. Kortbetalning VISA, MasterCard eller Amex.
  • Klarna Checkout - Banköverföring. Direktbetalning som kräver inloggning till Nordea, Swedbank, Handelsbanken eller SEB.

Priser 
Priserna som anges i webbutiken ut till konsument anges svenska kronor inklusive moms om inte annat anges. Fraktkostnad tillkommer och beloppet beror på varans vikt och storlek, valet av fraktmetod och land. Totalpriset inklusive frakt framgår i kassan efter val av fraktmetod.

 

Fakturabetalning 
Vid val av faktura som betalningsmetod överlåter vi fordran till Svea eller Klarna och beloppet måste betalas till det konto som anges på fakturan, inte Ölbryggning. Om betalningen inte kommer in i tid tar Svea/Klarna ut påminnelseavgift och dröjsmålsränta.  

 

Frakt
 

Leveranstid 
De angivna leveranstiderna är de normala tiderna det tar från att din order är lagd fram till leveranstillfället. Om leveranstiden mot förmodan skulle överskrida 30 dagar har du rätt att häva ditt köp. 

 

Fraktmetoder 
I kassan får man välja bland de möjliga leveransmetoderna baserat på varukorgens innehåll. Fraktpriserna räknas ut automatiskt baserat på varornas vikt, skrymmevikt och emballage. 

 

Ändrat transportuppdrag 
Vid ändring av transportuppdrag på redan skickat gods tas en avgift ut på 200 SEK inkl. moms. Det gäller exempelvis ändring av leveransadress och ändring av fraktmetod. 


Schenker

  • Levereras till närmsta Schenker Ombud
  • Mindre beställningar skickas som brev.
  • Kollinummer skickas via e-post i samband med att beställningen lämnar vårt lager.
  • När paketet finns tillgängligt hos avhämtningsstället aviseras mottagaren via app eller sms.
  • Frakt av ett kolli upp till 20 kg.
  • Normal leveranstid 1-3 arbetsdagar beroende på ort.

 

Schenker Pall

  • Körs ut utan avisering till företag och med avisering till privatpersoner.
  • Pallfrakt för upp till 1000 kg.
  • Normal leveranstid är 2-5 arbetsdagar beroende på ort. 


Postnord
Vi levererar i första hand varubrev med Postnord. 


DHL 
Vi använder DHL primärt för Service Point leveranser till närmsta DHL ombud. 

 

Personuppgifter
 

Integritetspolicy 
Vi hanterar personuppgifter i enlighet med GDPR (General Data Protection Regulation).


Övrigt
 

Köpinformation
Lagerförda produkter levereras alltid till bekräftat pris och förändras priset för en lagerförd produkt mellan order och leverans så gäller det pris som anges i orderbekräftelsen.

Din order kommer att skickas från vårt lager i Grimstad, Norge. Ändringar och tillägg måste därför göras innan din order börjar packas och skickas från oss. Om du upptäcker eventuella felaktigheter i din order är det därför viktigt att du omgående kontaktar oss. 


Köpeavtal 
Ett köpeavtal ingås mellan säljare och konsumenten i och med att beställningen läggs i webbutiken. Konsumenten måste vara 18 år för att ingå köpeavtal. 

 

Betalningsansvar 
Genom att klicka på ”Slutför köp” godkänner konsumenten alla villkor ovan och är där med betalningsansvarig när orden är slutförd. 

Reservation 
Vi reserverar oss för felaktig prissättning, felaktigt angivet pris för frakt och felskrivningar i de texter som förekommer på hemsidan. 

 

Force Majeure
Parterna skall vara befriade från skyldigheter som kan följa av avtalet i det fall omständighet inträder som ligger utanför parternas kontroll. 

Part äger rätt att häva avtalet, delvis eller i sin helhet, om sådan omständighet inträder. Hävning skall föregås av en skriftlig framställning om uppsägning med angivande av orsak.


Kontakt


Ölbryggning Sverige AB
Aspholmsvägen 4
SE-702 27 Örebro

 

Tel: 019-760 38 00
Mail: info@olbryggning.se

 

Organisationsnummer: 559169-4517
EU VAT: SE559169451701